Thursday, February 22, 2007

Jasa Sudir Wajar Dikenang

Oleh Ramlah Zainal

RTM dikatakan banyak simpan koleksi klip video Allahyarham tapi tidak pernah menyiarkannya

HARIMAU mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama terbilang. Pepatah itu tepat untuk menggambarkan pemergian penghibur legenda negara, Allahyarham Sudirman Hj Arshad (Sudir) yang meninggalkan kita, genap 15 tahun hari ini.


Sekalipun 15 tahun sudah berlalu, ingatan peminat kepada anak seni sejati ini tidak pernah pudar, malah sentiasa hidup di hati peminatnya.

Apatah lagi, hingga hari ini, belum ada penyanyi yang mampu menggantikan tempat penghibur versatil yang berjaya menambat hati pelbagai kaum dan masyarakat serta dianggap setaraf dengan seniman agung, Allahyarham Tan Sri P Ramlee ini.

Anak jati kelahiran Temerloh, Pahang yang dilahirkan pada 25 Mei 1955 ini diibaratkan sebutir permata yang menyinari persada seni kerana dianugerahkan pelbagai bakat dan daya kreativiti unik serta tersendiri seperti menyanyi, menulis lirik, berlakon, melukis dan mengarah.

Selepas 15 tahun menggilap nama di persada seni tanah air, Juara Bintang RTM 1976 ini melakar nama sebagai Penyanyi Nombor Satu Asia di Royal Albert Hall, London pada 1989.

Sebagai warga sejati kepada tanah air, Allahyarham turut meninggalkan satu album patriotik, Abadi yang menampilkan lagu Warisan, Punch Card, Kehadiranku, 31 Ogos dan Tegakkan Bendera Kita diterbitkan pada 1986.

Namun, Allah lebih menyayanginya kerana beliau meninggalkan kita pada usia muda iaitu 38 tahun.

Hanya rangkaian lagu popularnya yang mengubati kerinduan peminatnya seperti Balik Kampung, Chow Kit Road dan Merisik Khabar, Salam Terakhir termasuk lagu raya Dari Jauh Ku Pohon Maaf, Selamat Hari Raya dan Balik Kampung.

Kesetiaan Allahyarham selama 30 tahun kepada Emi juga berbaloi bila syarikat rakaman berkenaan mengambil insiatif menerbitkan album kompilasi Sudirman No 1's yang juga bingkisan istimewa khusus buat seluruh peminatnya di negara ini.

Dalam pada itu, inisiatif Astro Ria menerusi Trek Selebriti Khas yang menyiarkan episod khas memperingati pemergian Sudirman pada 22 Februari 1992 tahun lalu juga wajar dicontohi pihak lain.

Stesen lain juga perlu menganjurkan segmen khas bagi mengenang pemergian Allahyarham saban tahun, sebagai contoh, RTM yang dikatakan banyak menyimpan koleksi video klipnya tapi tidak pernah disiarkan.

Kalau bukan segmen hiburan khas, sekurang-kurangnya pihak berkenaan boleh menerbitkan program wawancara dengan mereka yang pernah bekerja dengan Allahyarham ketika hayatnya.

Jika Astro Ria dengan segmen khasnya, pihak EMI, Arkib Negara dengan kerjasama Istana Budaya juga pernah mengadakan program khas pameran koleksi barangan Sudirman di Auditorium Memorial Tunku Abdul Rahman selama sebulan sempena 10 tahun pemergian Allayarham pada 2002.

Lebih bermakna, objektif pameran dan pengkisahan buat julung kalinya itu juga bagi mengumpul dan mendokumentasikan maklumat berkaitan Allahyarham melalui penceritaan dari keluarga, sahabat serta koleksi barangan peribadi Allahyarham.

Sementara itu, tidak lengkap untuk kita mengingati Allahyarham tanpa bacaan tahlil saban tahun.

Jika tahun lalu, lebih 30 penggiat seni tanah air menghadiri majlis tahlil Allahyarham di Hotel Singgahsana, Petaling Jaya, malam ini (selepas solat Maghrib) pula, akan berlangsung majlis tahlil mengenang pemergiannya di kediaman kakaknya, Datin Rudiah @ Rodziah Arshad di Bangsar.

Sebenarnya, selepas 15 tahun pemergiannya, sudah sampai masanya kita melakukan sesuatu yang lebih bermakna bagi menghargai jasa dan sumbangan Allahyarham yang tidak ternilai dalam memartabatkan industri seni tanah air itu.

Sebelum ini, mungkin kita terlepas pandang untuk memberi anugerah padanya, kini adalah masa paling tepat untuk kita memikirkan anugerah setimpal untuk menghargai anak seni sehebatnya.

Seperti disarankan penerbit filem, penulis skrip dan lirik, Habsah Hassan yang juga sahabatnya Habsah Hassan, sudah sampai masanya kita mewujudkan anugerah sempena namanya.


*** Lagu-lagu Allahyarham masih segar diingatan. Tiap kali bila mendengarnya hati pasti tersentuh. Lebih-lebih lagi Lagu Anak Dagang versi Sudir. Sedih beb... Adinda saya antara peminat fanatik Allahyarham. Segala buku, keratan majalah, lagu-lagu, kad raya balasan semuanya ada dlm simpanan beliau.Saya pula jgn anda tak tahu Allahyarham Hani Mohsinlah idola saya.

Wednesday, February 21, 2007

Anugerah Oscar

Mampukah Forest Whitaker julang kejayaan?

Oleh SHAZRYN MOHD FAIZAL

SEPANJANG 79 tahun penganjuran Oscar, hanya seorang sahaja pelakon lelaki paling kerap menerima pencalonan iaitu bintang veteran Hollywood, Jack Nicholson.

Setakat ini dia telah dicalonkan sebanyak 12 kali. Pertama kali dicalonkan pada tahun 1970 menerusi filem Easy Rider dan dia telah berjaya merangkul tiga Oscar iaitu dua kali untuk Pelakon Lelaki Terbaik untuk filem One Flew Over The Cuckoo’s Nest (1976) dan As Good As It Gets (1998), manakala Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik pada tahun 1984 melalui filem Terms Of Endearment.

Ini diikuti pula dengan Marlon Brando yang pernah dicalonkan sebanyak lapan kali untuk Pelakon Lelaki Terbaik dan memenanginya sebanyak dua kali menerusi filem On The Waterfront (1955) dan The Godfather (1973).

Apa yang lebih membanggakan, hanya dua pelakon lelaki dinobatkan sebagai Pelakon Lelaki Terbaik untuk dua tahun berturut-turut. Aktor pertama yang mencipta sejarah tersebut adalah Spencer Tracy yang mendapat anugerah pertamanya pada tahun 1938 menerusi filem Captain Courageous dan tahun berikutnya untuk filem Boys Town.

Pada tahun 1994, pelakon kesayangan Hollywood, Tom Hanks mengikut jejak langkah Tracy apabila pertama kali dinobatkan sebagai Pelakon Lelaki Terbaik menerusi watak Andrew Beckett dalam filem Philadelphia dan memenanginya buat kali kedua pada 1995 dalam filem Forrest Gump.

Pemenang tertua yang pernah memenangi kategori Pelakon Lelaki Terbaik ini adalah Henry Fonda untuk filem On Golden Pond (1981) manakala Adrien Brody menjadi pelakon lelaki termuda menerusi wataknya sebagai pemain piano, Wladyslaw Szpilman dalam filem The Pianist (2003).

Calon-Calon Pelakon Lelaki Terbaik Anugerah Academy Ke-79

*Leonardo DiCaprio (Blood Diamond)

*Ryan Gosling (Half Nelson)

*Peter O’Toole (Venus)

*Will Smith (The Pursuit Of Happyness)

*Forest Whitaker (The Last King Of Scotland)

Apa pilihan MEGA?

CALON utama pilihan MEGA untuk memenangi kategori ini adalah Forest Whitaker dalam The Last King Of Scotland yang dilihat cukup berjaya membawakan watak seorang diktator Uganda, Idi Amin dengan berkesan sekali. Malah, dia juga telah menyapu bersih kategori ini dalam tiga anugerah berbeza iaitu Golden Globe, SAG dan BAFTA.

Jika Whitaker yang pertama kali dicalonkan untuk Oscar memenangi kategori ini, maka, dia akan menjadi pelakon kulit hitam lelaki yang keempat pernah dinobatkan sebagai Pelakon Lelaki Terbaik. Pelakon kulit hitam lelaki pertama yang mendapat Oscar untuk kategori ini adalah Sidney Poitier bagi filem Lilies Of The Field (1964), diikuti dengan Denzel Washington menerusi filem Training Day (2002), dan terkini, Jamie Foxx yang membawakan watak Ray Charles dalam filem Ray pada tahun 2005.

Peter O’Toole

*Pelakon lelaki tertua kali ini yang dicalonkan bagi kategori Pelakon Lelaki Terbaik.

*Pernah tujuh kali dicalonkan bagi kategori ini.

*Pernah mendapat Oscar bagi kategori pencapaian seumur hidup.

*Venus memperlihatkan watak O’Toole sebagai Maurice, lelaki berumur yang menjalinkan hubungan cinta dengan cicit kawan baiknya sendiri.

Leonardo DiCaprio

*Kali ketiga dicalonkan untuk Oscar

*Pengkritik Hollywood mengatakan wataknya sebagai Danny Archer seorang penyeludup berlian dalam filem Blood Diamond merupakan lakonan terbaiknya selepas The Aviator (2004).

Will Smith

*Melakonkan watak seorang bapa yang menjaga anaknya dalam waktu dia menghadapi kesusahan dan kesulitan menerusi filem The Pursuit Of Happyness.

*Filem itu membuktikan Smith bukan sekadar pelakon aksi sahaja.

*Ini merupakan pencalonan kedua bagi Smith selepas kali pertama dicalonkan pada tahun 2002 bagi filem Ali.

Ryan Gosling

*Pertama kali dicalonkan untuk Oscar.

*Membawakan watak Dan Dunne, seorang guru sekolah dan jurulatih bola keranjang yang menghadapi masalah ketagihan dadah.


Hani says :
Apapun pilihan saya bagi aktor terbaik adalah tetap untuk Leonardo Dicaprio. Sesungguhnya lakonan beliau dalam Blood Diamond mantap dan amat mengkagumkan, teruja sangat. Begitu juga utk aktor pembantu, Djimon. Saya sudah ulang menonton sebyk 7 kali. Yang saya suka sekali apabila mendengar suara dengusan dari Leo. Kata-kata yg diucapkan sebiji-sebiji. Tak banyak dialog dari setiap pelakon, tapi mudah difahami dan ada kesinambungan dengan jalan cerita. Sepanjang menonton dada saya berdegup kencang melihat aksi-aksi setiap para pelakon terutama Leo dan Djimon. Syabas utk mereka. Banyak adegan kejam dan tidak bermoral(minuman keras, pembunuhan, askar kanak-kanak, mcm-mcm lagi ) tapi ianya tetap berjaya walaupun tiada adegan ranjang atau bercumbu-cumbuan. Tapi kasih sayang dan nilai kemanusiaan masih dpt ditunjukan melalui pengorbanan Danny Archer (Leo) terhadap Soloman Vandy (Djimon). Cinta sesama insan lewat lakonan Danny Archer dan Maddy Bowen (Jeniffer Conelly) (tak perlupun berkucup-kucup tapi amat mudah dimengerti.

Lebih berjaya lagi kerana ianya disulami dengan muzik latar yang memang enak didengar, hidup, segar dan kena dgn keadaan. Adegan bilamana Danny dan Maddy menari sayapun nak ikut menari sama, tak liar tapi releks.

Pemandangan laut dinihari cantik sgt, kehijauan Sierra Leon masih kekal.

Saya bagi Rating 8.3/4 drp 10 mata utk filem Blood Diamond ini.

Anda bagaimana ???

Thursday, February 15, 2007

CINTA - Bukan Sekadar Cinta Biasa

Bukan sekadar cinta biasa...
Ulasan Roslen Fadzil

Usah lepaskan peluang menghayati sebuah karya romantis hebat, sentuh perasaan

PROMOSINYA terutama di Lembah Klang nampak lebih daripada biasa. Papan iklannya boleh dilihat di KL Sentral malah tiang konkrit LRT di ibu negara. Itu belum lagi promosi di kaca TV, dada akhbar dan majalah. Semua petanda itu membayangkan bahawa sebuah filem yang istimewa akan datang ke pawagam.

KESERASIAN Rahim dan
Fatimah terlihat
dalam Cinta.

Memerhati kesemua papan iklan untuk filem itu - Cinta - saya mula dipancing untuk menonton. Namun daripada kelima-lima pasangan pelakon yang wajah mereka terpampang, saya lebih tertarik dengan aura Datuk Rahim Razali dan Fatimah Abu Bakar. Tentu ada sesuatu yang hebat pada Cinta sehingga ia mampu mengheret Fatimah kembali ke lokasi penggambaran selepas sekian lama berlindung di belakang tabir filem tempatan. Pertama kali digandingkan pula dengan Rahim, tentunya Cinta menjanjikan sesuatu kepada peminat filem yang tidak pernah putus harapan menantikan filem Melayu bermutu.

Terbukti sudah selepas menonton Cinta, chemistry antara Rahim dan Fatimah benar-benar berbekas. Malah saya meletakkan kisah mereka paling unik berbanding empat lagi kisah dalam Cinta membabitkan Nanu Baharudin & Que Haidar, Rita Rudaini & Rashidi Ishak, Sharifah Amani & Pierre Andre serta Fasha Sanda & Eizlan Yusoff.

Selama ini mungkin kita pernah melihat orang nyanyuk atau menghidap alzheimer. Namun pernahkah kita menyelami perasaan hati lelaki yang nyanyuk seperti Cikgu Elyas (guru pencen) yang hidupnya kesepian dan terperangkap dalam dunianya sendiri? Pertemuan Cikgu Elyas dengan seorang wanita yang berniaga kedai makan, Mak Cik Rubiah, akhirnya membuka satu cerita menarik, betapa kasih sayang itu buta dan tidak pernah nyanyuk.

Babak paling mengguris hati saya ialah ketika Cikgu Elyas masuk ke kedai gunting rambut dan meminta mamak memperkemaskan rambutnya. Agaknya entah bila kali terakhir Cikgu Elyas datang ke kedai mamak itu kerana dia sendiri tidak pernah ingat perbuatannya. Lalu mamak itu terpaksalah melayan kerenah Cikgu Elyas yakni berpura-pura menggunting rambutnya...

Perbuatan ini disaksikan sendiri Mak Cik Rubiah yang mengintip dari jauh dengan penuh kasihan. Biarpun lakonan Fatimah dan Rahim tidak perlu mereka menangis, ia sudah cukup membuatkan saya hiba.

Cerita Dyan (Nanu) dan Dhani pula berbeza. Mereka adalah kakak dan adik yang sering bertekak kerana prinsip hidup. Dyan, wanita korporat menjalinkan hubungan sulit dengan suami orang sementara Dhani lebih senang menjadi pelukis jalanan. Dhani bencikan perbuatan kakaknya tetapi Dyan pula mahu membantu masa depan Dhani.

Pertikaman lidah antara mereka mengheret masing-masing ke satu insiden dan seterusnya berakhir dengan satu tragedi pilu. Bagi saya, persembahan Nanu mahupun Que cukup memberangsangkan.

Tiga cerita lain bertumpu kepada Ariana (Amani) yang datang ke kota mencari kekasihnya. Dia bertemu wartawan, Taufiq (Pierre) yang sedia membantu. Dalam diam-diam, Taufiq pula menyimpan hati terhadap Ariana tetapi sukar dilafazkan dengan kata-kata. Percintaan mereka lebih banyak hilai tawa tetapi membawa makna tersendiri.

Berbeza pula kisahnya dengan Azlan (Eizlan) dan Azura (Fasha). Azlan, pemilik sebuah syarikat penerbitan jatuh cinta pandang pertama dengan Azura, pembantu kedai buku. Hubungan mereka berantakan kerana Azlan mula tersepit antara cinta dan reputasinya. Cuma saya kurang faham kenapa publisher seperti Azlan perlu takutkan sangat dengan wartawan dan `paparazzi' sedangkan dia bukannya selebriti.

Cerita Harris (Rashidi) dengan Airin (Rita) khusus untuk orang berkelamin. Mungkin selalu kita disogokkan dengan cerita suami meninggalkan isteri demi wanita lain tetapi dalam Cinta, perkara sebaliknya berlaku. Pada saat Harris ingin menyemarakkan cintanya terhadap Airin, dia rupa-rupanya sudah terlambat. Airin terus terang mengakui hatinya sudah dimiliki lelaki lain menyebabkan hati Harris hancur luluh.

Apa yang dapat saya katakan, dari segi lakonan, semua bintang dalam Cinta memberikan persembahan yang memuaskan, cuma Pierre agak mendatar intonasi dan lontaran suaranya. Amani pula masih kuat dengan aura Orked (dalam Gubra dan Sepet).

Entah kenapa, kemunculan Amani dengan rambut mengurai itu selalu mengingatkan saya kepada Noor Kumalasari. Hebat sebenarnya. Selain itu, lakonan bintang kanak-kanak yang menjadi anak Rashidi dan Rita sungguh cemerlang. Tatkala melihat air matanya menitik, hati ini juga terus sebak.

Penamat cerita ini mampu merungkai segala konflik. Ia tidak meninggalkan penonton terkapai-kapai.

Penonton akan feel good walaupun terpaksa bersedih dengan nasib yang menimpa pasangan seperti Dyan & Dhani serta Harris & Airin. Syabas untuk pasangan Mira Mustaffa (penulis skrip) dan Kabir Bhatia (pengarah).

Memang benar seperti apa yang dikatakan oleh mereka yang lebih dulu menonton filem ini, sinematografi Cinta cukup cantik dan banyak sekali dipengaruhi shot iklan malah kadangkala terasa seperti menonton klip video kerana lagu banyak memainkan peranan.

Saya tidak dapat membayangkan air mata ini pasti akan lebih tumpah lagi andai kata lagu seperti Terasing nyanyian Sudirman mengiringi ratapan seorang suami (Harris) yang ditinggalkan isterinya (Airin).

Sesekali fikir, Cinta boleh diibaratkan seperti lima iklan raya Petronas yang hebat-hebat dan dikumpulkan dalam sebuah filem. Anda sudah boleh membayangkannya?


INFO: Cinta

Produser : Ahmad Puad Onah (GBSB)
Produser Eksekutif : Dhojee & Ara
Pengarah : Kabir Bhatia
Penulis Skrip : Mira Mustafa
Pelakon : Fasha Sandha, Rita Rudaini, Nanu Baharuddin, Sharifah Amani, Fatimah Abu Bakar, Eizlan Yusoff, Pierre Andre, Que Haidar, Rashidi Ishak, Datuk Rahim Razali
Tayangan : Mulai 30 November 2006


**** Pada saya filem CINTA biasa sahaja, tidaklah begitu menyentuh perasaaan atau syahdu. Lakonan yang saya anggap cemerlang hanya dari Datuk Rahim Razali dan Fatimah Abu Bakar. Mesej cinta yg dibawa oleh artis-artis lain nampak agak kalut. Lepas menontot lewat CD saya tidak kepingin menonton sekali lagi. Saya beri rating 5 3/4 dari 10 mata.

Sinopsis - Blood Diamond - 2006

Starring: Djimon Hounsou, Leonardo DiCaprio, Jennifer Connelly
Director: Edward Zwick
Synopsis: A fisherman, a mercenary, and a journalist find their lives touched by the discovery of a rare pink diamond.
Runtime: 138 minutes
MPAA Rating: R - for strong violence and language.
Genres: Action, Drama, Thriller

BLOOD DIAMOND

(R -- strong violence and language) -- Fisherman (Djimon Hounsou) is forced to help a soldier of fortune (Leonardo DiCaprio) recover a rare pink diamond in war-ravaged Sierra Leone in the late 1990s. Also stars Jennifer Connelly. 2 hours, 18 minutes.

Plot

Set in the Sierra Leone Civil War, the film portrays a country torn apart by a struggle between sides equally vicious and heedless of the suffering of innocent noncombatants.[1] There were scenes of many murders; the film also showcased how the rebels cut off the hands of people so that they cannot vote in the upcoming elections.

The film begins with the capturing of Solomon Vandy (Djimon Hounsou), a fisherman, by the Revolutionary United Front (RUF). Separated from his family, Solomon is enslaved to work in the diamond fields under the command of Captain Poison (David Harewood). Diamonds mined by the prisoners are used by the RUF to buy arms and finance their efforts.

While working at the diamond fields, Solomon finds a large pink diamond. Moments before the government troops launch an attack, Captain Poison sees Solomon with the diamond. Solomon has just enough time to bury the stone, before being arrested along with Captain Poison and the other rebels.

Meanwhile rebels force Solomon's son Dia to become a child soldier.

In prison, Solomon meets Danny Archer (Leonardo DiCaprio), an ex-mercenary from Zimbabwe, who has been arrested for smuggling diamonds. He was smuggling for a South African mercenary named Colonel Coetzee, his former commander in 32 Battalion, the most decorated unit of the South African Border War made up of Angolan soldiers and white South African officers. Archer is desperate for a way to repay Colonel Coetzee for the diamonds he lost when he was arrested. When he overhears Captain Poison ranting to Solomon about the discovery of the pink diamond, Archer makes plans to hunt down the stone.

He offers to help Solomon find his family in exchange for the diamond. Archer meets Maddy Bowen (Jenifer Connelly), a journalist covering the war and blood diamond link, whom he falls in love with. Together they embark upon a perilous journey to claim the stone from its hiding place. After a demanding struggle the men find the mining camp of the diamond's unearthing under RUF control. Here, Solomon is painfully reunited with his son Dia, who after being brainwashed by the rebels will not submit to his father's love. A South African mercenary force under Colonel Coetzee also after the diamond dispatch the RUF rebels and through a deal with Archer, force Solomon into retrieving the stone. In a desperate battle, Archer and Solomon kill the mercenary leader and claim the diamond but in the gunfire is shot in the side although he dosn't tell Solomen, only to be held at gunpoint by Solomon's numb son. Solomon manages to partially reawaken his confused son and the three flee the camp with the priceless diamond.

Unable to continue due to his gunshot wound, Archer gives Solomon the diamond and urges him to leave Sierra Leone to sell the Diamond in London. There, as demanded by Solomon, he gets a large sum of money for the diamond and arranges his wife and children to reunite with him in London.


Hani says :

Tontonlah filem ini, menarik sangat. Tayangan di pawagam dah terlepas (December 2006) Tapi anda masih boleh menontonya lewat DVD atau CD. Walaupun tak dpt tonton di layar putih/besar tapi anda pasti puas hati menontonya Lebih bagus dan lebih bertenaga dari Casino Royale.

Pampering Tiara

http://www.sueeservices.com/awaiphotography/Event.htm
awaiphotography about us

Pampering Tiara

Datin Seri Tiara Jacquelina Eu Abdullah has a new role, one she is looking forward to with relish.

IT'S a role she's been dying to play. As ambassador of Pamper Zone at the posh Starhill Gallery, it’s her job to go for facials, body scrubs, pedicures and any other treatment she wants.

You’d think that such luxuries are routine in the life of Datin Seri Tiara Jacquelina Eu Abdullah. But as glamorous a figure as she is, she ain’t no tai-tai.

As a working mother with a Cabinet Minister for a husband, she hardly has time for herself. Even Puteri Gunung Ledang has to wash her own hair when she can’t make it to the hairdresser.

“I can finally give myself the pampering I feel I deserve,” she says with a laugh. “No. Honestly, it’s a great honour to be considered worthy of being the face of this prestigious floor.”

It’s more than just prestigious, it’s the first centre of wellness and beauty of its kind in the country. Twice the size of Harrod’s Urban Spa Retreat, there is a wealth of services to spoil you from head to toe.

She has no idea why she was chosen but she says a lot of things have fallen into place for her after the success of Puteri Gunung Ledang: The Musical, which she produced and starred in. It is the first local film turned hit musical done in the grandiose style of West End and Broadway productions.

Before her appointment as ambassador in May, she had not had a facial in over a year.

“It’s just one of those things that I totally forget because work is always a priority,” she says with another laugh.

Her infectious laughter is the first thing that strikes you about her. Tiara laughs a lot. And you got to love her charming candour.

Age? Aiya, no need to mention. Height? She likes to think she’s 167cm; her biodata reads 162cm but she’s actually 160cm. The latest on the second run of PGL:TM? It’s official. It’s on for sure.

“Ladies will be happy to know that Stephen Rahman-Hughes (who plays Hang Tuah) is definitely on,” she says. “We’re recasting one character for sure. By the way, did you catch it?”

“No, I couldn’t get tickets,” I reply.

“OK. The interview is now over,” she says, slowly turning away from me. Then she stops and turns back to face me. “Just kidding!” she says with laugh.

Clearly, she’s in a relaxed mood. With sparkling eyes and hair that falls way below her shoulders in cascading curls, she’s a picture of loveliness. Seated at the VIP room in Signature Snips Salon, her entourage waits patiently outside while she gets ready for a photo shoot.

“The feedback on the announcement of the re-run is very positive. At first, we had doubts whether we could re-stage so soon,” she says. “But if things fall into your lap, I’m the sort who will go for it.”

With the benefit of hindsight, she and her team promise an even better run this time. From backdrops to lines in the script, everything that needs to be strengthened has been improved on.

On the show touring Japan and Singapore, she says: “We are finalising talks with Singapore. We haven’t discussed any details with Japan. But yes, if we’re going to tour beyond Malaysia and Singapore, we’d love to bring the show to Japan as part of an international tour.”

How much revenue did the entire PGL project generate? “From ticket sales, not much,” she says. “It’s mainly because a lot of people expected free tickets.”

It’s something she feels so strongly about that this time around, the ticketing office at Istana Budaya is going to be more firm about issuing free tickets.

“It’s not fair,” she says. “We lose out, you know. And the people who ask for free tickets are the ones who can afford to pay.”

What’s worse, some freeloaders asked for up to 20 tickets and then turned up with only six people.

On which she is better at, acting or producing, she says she can’t judge her own acting but knows as a producer, she can make things happen that others probably can’t.

Her biggest challenge as a producer is putting together a dream team that no one else would have thought of. Her strength is in spotting people with different talents and then combining them with spectacular results. To go beyond the expectations of the audience is something she always strives to do.

At St Mary’s Secondary Girls’ School in KL, she says, she would be the first in class to volunteer for a play or debate. “I started out performing in school concerts but eventually ended up organising them. I was also the head cheerleader.”

Smiling, she reflects that she uses the same combination of skills in her role as producer. “As the cheer captain, you say: ‘Come on guys, we can win!’ As a producer, you say: ‘Come on guys, we can do it! As good as the Phantom of the Opera!’”

Tiara and her husband, Minister in the Prime Minister’s Department, Datuk Seri Dr Mohd Effendi Norwawi, have a six-year-old son. She has a daughter, nine-year-old Mila, from her previous marriage to Hani Mohsin, actor-turned-TV host. Her husband also has children from a previous marriage.

Having a blended family isn’t a problem as long as members themselves don’t feel blended. She describes the situation as relaxed and talks about the surprise birthday celebration she and her family recently held for her former husband.

“My daughter’s so sweet,” she says. “She ordered a plain white cake and decorated it herself. She talked everyone, including my husband, into turning up.”

Her little son who doesn’t know any better, calls Mila’s dad “ayah” because that’s what his sister calls him. He calls his own father Daddy. So, at the top of his voice, he happily sang: “Happy birthday to Ayah!” recalls Tiara with a laugh. “My husband just smiled. As long as you bring them up not to be prejudiced, the children have no problems.”

She has come a long way. She’s now one of the most high-profiled women in the country and a new force in the local entertainment industry. And as a Cabinet Minister’s wife, she’s part of the engine that runs the country. Does she feel she belongs?

“Well, this is how I see it. My husband is part of the Government that sees to the well-being of the country. My contribution is in a different context. Someday, I would like to see myself contributing towards the betterment and flourishing of the arts and entertainment industry.”

That’s the kind of impact she wants to make. In her own right, as her own person. As just Tiara, without the title or political attachments.

She juggles her roles as a minister’s wife and showbiz personality by being two separate people. “When it’s him in the limelight, I act as the support system. But when I’m the star, he does the same for me. As first he got annoyed when people came up to us to get a picture taken with me. But now, he even offers to be the photographer!”

What do your enemies say about you? After a long pause, she bursts into laughter.

“I don’t know actually,” she says, still laughing. “Sceptics said it wasn’t possible to turn a film into a musical. They also said things like ‘go on then, show us your Hang Tuah from the West End’. But I like to prove people wrong. I like to prove myself wrong too because at times I’m skeptical of my own abilities. That’s why I push myself to put in that extra effort.”


Take two, just as good

WHAT wasn’t new about this just-concluded second run of Puteri Gunung Ledang the Musical was its box office success, which was just as emphatic as the first season’s (early this year, also at Istana Budaya, Kuala Lumpur).

What was new? Minor changes to the set enhanced the atmosphere. For instance, a sail appeared on stage to depict the Javanese princess, Gusti Puteri Raden Ajeng Retno Damilah, fleeing to Gunung Ledang in Johor after learning that she had been betrothed against her will to Malacca’s Sultan Mahmud Shah.

The scene in which Hang Tuah and his fellow warriors are captured by the creatures that protect Gunung Ledang was also strengthened with some pretty deft silat moves.

The chemistry between the two leads, Datin Seri Tiara Jacquelina and Stephen Rahman-Hughes, was better this time around.
A sail was added on stage in the second run of Puteri Gunung Ledang the Musicaland beautifully evoked the princess’s flight away from Sultan Mahmud. – Photos by LOW BOON TAT
The actors, obviously, were more comfortable in their roles. Stephen Rahman Hughes was certainly more at ease as Hang Tuah. He appeared more boyish and playful this time around. His silat moves had also improved, obviously benefiting from lots of practice.

The chemistry between him and Datin Seri Tiara Jacquelina’s Gusti Puteri appeared greater (there was quite a bit of girlish giggling and coyness) as did the disdain between her and the arrogant and somewhat smarmy sultan, played to perfection by co-director (with Zahim Albakri) Adlin Aman Ramlie.

Taking over from Sukania Venugopal as the Bayan was Ida Mariana who appeared to be overshadowed by her predecessor. Or perhaps Ida simply looked too young to be somebody’s nanny – Sukania had a maternal quality that came across clearly.

But one can get too settled into a role. There were times the actors seemed a little too comfortable, to the point that some scenes lacked intensity. For instance, the energy in the scene in which the princess makes her demands didn’t match the scale of what she was asking for.

But, all in all, Tiara and gang should be very proud of themselves for silencing so emphatically all the naysayers. I mean, 30,000 tickets sold the first time around, 26,000 the second? That’s success however you look at it.

Tuesday, February 13, 2007

Nordin Ahmad-Lagenda

Lakonan patah hati Nordin berkesan




ANTARA lakonannya yang berkesan.


PENGHAYATAN lakonannya sukar ditandingi terutamanya dalam watak kecewa atau patah hati. Ia dapat saksikan dalam filem Seri Mersing, Semerah Padi, Air Mata Duyong dan Gurindam Jiwa. Selain itu beliau juga dikenang dengan lakonan agresif seperti dalam Hang Jebat, Cucu Datuk Merah dan RadenMas.

KENANGAN bersama isteri,
Salmah Ibrahim.


Namun yang pasti, setiap kali menyebut namanya, peminat akan terus teringatkan dialognya dalam Seri Mersing arahan Allahyarham Salleh Ghani. Ia berbunyi, "Kajang Pak Malau kajang berlipat, kajang saya mengkuang layu, dagang Pak Malau dagang bertempat, dagang saya musafir lalu."

Itulah Nordin Ahmad yang pernah menimba pengalaman sebagai pelakon di Malay Film Productions (MFP) dan Cathay Keris serta digilap bakatnya oleh P Ramlee, B N Rao dan M Amin. Daripada seorang pelakon, lama kelamaan Nordin diberi kepercayaan menjadi pengarah dan terbukti melalui filem seperti Wan Perkasa serta Playboy.

Walaupun namanya tidak segah P Ramlee, namun Nordin antara bintang legenda filem Melayu yang berjaya mengukir sejarah tersendiri. Antara filem lain lakonannya adalah Anakku Sazali, Naga Tasik Chini, Laila Majnun dan Dang Anum.

Dari segi pasangan serasi di layar perak, sudah tentu Seniwati Latifah Omar adalah orangnya. Selain itu, dia juga pernah digandingkan dengan Saadiah, Rosnani dan Siput Sarawak.

Untuk menjayakan lakonannya, Nordin sanggup lakukan apa saja termasuk membuat babak stunts dan pertarungan. Pernah terjadi ketika penggambaran Air Mata Duyong, kakinya bengkak-bengkak dan terpaksa diusung ke rumah tukang urut selepas tergelincir di perairan Selat Melaka.

Namun ketika beliau sedang mula mencipta nama sebagai pengarah, Nordin menghembuskan nafas terakhirnya di Hospital Besar, Singapura pada Jun 1971 kerana menghidap demam kuning. Allahyarham meninggalkan balu, Salmah Ibrahim (Salmah Hitam) serta tiga cahaya mata - Asmah, Tuah dan Asnor.

DI sisi Seniwati
Sarimah.


Salmah juga seorang pelakon selain bekas penari dan pemain dram kumpulan Seni Wanita. Sepanjang pembabitan dalam filem Melayu sejak 1951, Salmah pernah membintangi kira-kira 12 filem, antaranya Takdir Illahi, Sedarah, Juwita dan terakhir setakat ini, Layar Lara arahan Shuhaimi Baba.

Dalam satu rencana, Salmah berkata, sebelum Nordin meninggal, arwah suaminya itu sempat menghasilkan dua skrip filem. Bagaimanapun, skrip itu kini tidak dapat dipastikan berada di tangan siapa.

Nordin pernah dilaporkan berkecil hati untuk terus mengarah apabila gajinya diturunkan daripada RM800 kepada RM400 sebulan oleh majikannya ketika itu menyebabkan dia terus meletakkan jawatan.

Kini, biarpun sudah tiga dekad berlalu sejak kematiannya, nama Nordin terus terpahat di ingatan peminat dunia filem Melayu dan lakonannya belum ada tandingan hingga hari ini.


Selain meminati Allahyarham Hani Mohsin bukan sahaja kerana lakonan beliau tetapi lebih kepada personaliti dan keperibadian Allahyarham. Bagi saya Allahyarham sedikit kekok apabila melakonkan watak romantik.Saya juga meminati lakonan Allahyarham Nordin Ahmad, Ed Osmera,Saadiah, Maria Menado, Ahmad Mahmud, Eja, Rosyam, Fahrin, Aisyawaria Rai, Arjun Rampal dan Mendiang James Dean. Anda pula meminati siapa ? Lepas nie saya akan buat sinopsis mengenai filem tempatan dan luar negara yang pernah saya tonton dengan sedikit pandangan dan komen dari kacamata saya. Kalau ada sesiapa yang sudi berkongsi pandangan dan komen, silakan.....

Akhil Havy

Akhil Hayy popularkan muzik alternatif Islam





HERMOND Cheng (kiri) menyampaikan anugerah platinum atas penjualan album Nasyid Legenda yang melebihi 30,000 unit pada satu majlis di Kuala Lumpur, baru-baru ini.





SELEPAS 16 tahun meninggalkan posisi sebagai vokalis kumpulan rock D’Riyadh, Akhil Hayy akhirnya kembali semula ke persada muzik tempatan sebagai penyanyi solo.

Penyanyi berusia 38 tahun itu kini tampil dengan konsep muzik alternatif Islam yang sarat dengan lirik lagu berunsurkan ketuhanan.

Menurut Akhil, kemunculannya kali ini bukan semata-mata kerana meraih populariti ataupun keuntungan sebaliknya mahu menyumbang sesuatu yang bermesej kepada masyarakat.

“Kemunculan saya kali ini bukannya kerana mahu mengumpul harta melalui bidang nyanyian. Tetapi saya mahu membawa para pendengar supaya bermuhasabah.

“Saya sentiasa berusaha untuk mengajak diri saya dan keluarga saya ke jalan yang diredhai Allah,” katanya pada majlis pelancaran album terbarunya berjudul Di Bawah Satu Cahaya di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Pada majlis yang sama Akhil juga menerima anugerah platinum hasil jualan album kompilasinya berjudul Album Nasyid Legenda edaran syarikat rakaman EMI Music (M) Sdn. Bhd. yang dijual melebihi 30,000 unit.

Anugerah platinum itu disampaikan oleh Pengarah Jualan dan Pemasaran EMI, Hermond Cheng.

Jelas Akhil, meskipun sudah tidak memperjuangkan muzik rock tetapi dia tetap mengikuti perkembangan genre muzik tersebut.

Malah, Akhil turut berbangga dengan perkembangan muzik rock tempatan yang semakin positif dengan pelbagai mesej lagu yang mampu membuka minda para pendengar.

“Sekarang ini banyak lagu rock menampilkan mesej yang positif dan bercorak nasihat. Contohnya lagu kumpulan Amuk yang menceritakan kisah gejala pembuangan bayi.

“Itu adalah gejala yang sedang melanda masyarakat hari ini. Kalau boleh saya mahu melihat semua artis rock bersatu.

“Kita semua harus melakukan sesuatu yang tidak melampau tetapi membawa mesej yang jelas boleh memberi manfaat kepada masyarakat,” ujarnya yang kini aktif sebagai pendakwah bebas.

Hadir sama pada majlis itu ialah vokalis kumpulan Pearl, Amir, Salleh (Brothers) dan Shahrin (Inteam) yang menyanyikan lagu berjudul Di Bawah Satu Cahaya bersama Akhil.

Album Di Bawah Satu Cahaya memuatkan sembilan buah lagu antaranya berjudul Doaku, Berita Kepada Kawan, Farshi Turab, Ku Takkan Berpaling dan Nawaitu.

Album solo terbaru Akhil itu sudah berada di pasaran dan ia diterbitkan oleh syarikat rakaman Inteam Records dan diedarkan oleh EMI.

Monday, February 05, 2007

Kacang Soya Baik untuk wanita pra menopaus

Kacang soya adalah sumber protein nabati yg paling kaya. Selain protein, kacang soya juga dikatakan mengandungi estrogen semula jadi (fitoestrogen). Kacang soya mudah diperoleh dalam bentuk tauhu, kicap dan tempe. Kacang soya juga dikatakan baik utk wanita yg hampir menopaus.

Khasiat lain kacang soya, adalah ia mengandungi lesitin. Zat berkhasiat ini besar peranannya terhadap pembuluh darah. Walau masih dlm kajian, lesitin dikatakan mampu menanggalkan kerak lemak (aterosklerosis) yg sudah terbentuk pada dinding pembuluh darah. Kerak lemak ditanggalkan secara kimiawi ini menambah kebaikan soya pada, pembuluh darah dan jantung.

Namun jika sekadar minum segelas atau dua gelas air soya atau sesekali makan tempe dan tauhu, ia tidak membantu. Dengan itu mengamalkan pengambilan lesitin berkhasiat, memerlukan berkilo-kila kacang soya. untuk memudahkan anda, dapatkan kacang soya yg sudah disediakan dalam bentuk ekstrak atau sari.

Usir Stress dalam Seminit

Kita selalu mengalami situasi tertekan atau stres. Bertenanglah, ada cara mudah untuk mengusir stres. Anda hanya perlukan masa seminit utk mengawal diri ketika stres datang Begini caranya :-

1. Dengar muzik
Ketika bangun tidur jgn membuka stesen radio yg bakal menyiarkan berita mengenai bencana atau tragedi. Ia pasti membuat anda semakin stres. Sebaik-baiknya dengar muzik kesukaan anda atau pasang kaset lagu-lagu lembut, memuji Allah atau bacaan Al-Quran.

2. Mencium
Banyak kajian yg dibuat membuktikan bahawa mencium aroma menyenangkan boleh memperbaiki suasana hati. Nyalakan bekas aroma terapi dan titiskan minyak esensial kesukaan anda ketika stres sedang melanda jiwa. Cara ini boleh membantu anda lebih rileks di rumah, mahupun di tempat kerja.

3. Menangis
Ini cara paling menusiawi utk meringankan stres. Sekitar 85% wanita mengaku berasa agak ringan selepas menangis. Kenapa? Kerana air mata membebaskan kimia tubuh yg dibentuk sepanjang masa berlakunya stres.

4. Berbual
Ketika stres menyerang, berbuallah dgn teman anda. Cara ini boleh menjauhkan anda dari situasi tegang. Ini akan membuat anda berasa lebih baik dan membantu anda untuk rileks.


Cubalah langkah-langkah yg disebutkan semoga kita terhindar dari seksa stres.

Maaf, Maaf, Maaf.. Harizku sayang

Ingat lagi tak tentang coretan ummi dulu. Mengenai anakanda kesayanganku. Peristiwa keceluparan bahasa ummi masih bebekas dihatinya. Lewat tanggal 21 January, 2007 yang lalu sedang ummi melayan Hariz menonton "Gosok" dan VCD karaoke lagu-lagu My Heart (Lagu Pencinta Wanita) kegemarannya tiba-tiba terpacul dari mulutnya, "Hari tu ummi marah harizkan, ummi cakap hariz nakal..". Ya Allah peristiwa tu dah lama berlalu tapi anakandaku masih mengingatinya lagi. Dan hari Rabunya pula tatkala Hariz tidur dengan mamanya, dia sekali lagi mengulangi kata-kata itu kepada mamanya. Ya, Allah, tentu luka di hati Hariz amat dalam sampai belum sembuh lagi dan kata-kata kasarku masih belum terpadam diingatannya hingga saat ini. Apa patut ummi lakukan untuk memenangi hatinya sekaligus memadam ingatan terhadap bahasa kasar yg pernah ummi lontarkan dahulu.

Hariz maaf, maaf, maafkan ummi sayangku......

Ummi pernah mengikuti kursus psikologi kanak-kanak. Bolehlah dikatakan ummi memang mudah mengambil hati kanak-kanak berbanding hati orang tua. Sebab kanak-kanak ibarat kain putih, suci, bersih dan mudah dibentuk dan dicorakkan. Ummi faham psikologi mereka. Tahu macam mana nak mempertingkatkan kecenderungan mereka utk belajar dan menyuntik sikap yakin diri dan berani. Sehingga anak buah ummi Nurul Shafiqa yg penakut boleh perform story telling dihadapan orang kenamaan dan khalayak yang ramai dengan yakin dan dpt tempat pertama banyak kali. Beliau cemerlang dlm pelajaran di peringkat tadika dan darjah satu. Apabila ummi berehat dari berkerjaya selama setahun satu ketika dahulu time nap, anak-anak buah lelaki/perempuan mesti berebut-rebut nak tidur bawah ketiak ummi. Bila sedar-sedar je atas katil berkeliling 5 orang berhimpit-himpit kat ummi macam ibu kucing dengan anak-anaknya. Kanak-kanak yg dah kenal ummi memang susah nak berenggang dgn ummi.

Tetapi apabila berlaku peristiwa kekasaran bahasa yg berlaku kepada anakandaku, telah membuktikan yang ilmu yg pernah ummi perolehi itu telah gagal ummi adaptasi dan praktikan. Untuk itu ummi amat berharap dari masa kesemasa ummi perlu lebih sabar dan berhati-hati apabila berkata-kata lebih-lebih lagi terhadap permata hatiku nan satu Muhammad Hariz Ikhwan.

Thursday, February 01, 2007

Anak mangsa perceraian, dendam ibu bapa

Oleh Nor Affizar Ibrahim

Islam larang perbuatan memutuskan tali silaturahim apatah lagi mereka ada hubung kait, darah daging.

PERCERAIAN yang membawa permusuhan sehingga menyimpan dendam kesumat antara suami isteri sering kali menimbulkan perebutan hak hadanah atau penjagaan anak.

Apabila masing-masing bertegas ingin mendapatkan hak itu akhirnya tercetus konflik yang berpanjangan dan semakin sukar dirungkai.

Malangnya, tersepit dan dihimpit dilema dalam situasi itu adalah anak yang sepatutnya mendapat kasih sayang daripada ibu dan bapa tanpa berbelah-bahagi sebaliknya, turut diseret dalam permasalahan berkenaan.

Lebih kusut, apabila hak hadanah sudah diputuskan atau dipersetujui ketika perceraian, ada bapa atau ibu yang seolah-olah ingin menguasai kasih sayang anak sehingga tergamak tidak membenarkan bekas pasangan menjenguk atau menziarahi anak.

Akibat dendam ada juga bekas pasangan yang sanggup melakukan pelbagai cara demi memastikan anak, langsung tidak dapat bertemu dengan ibu atau bapanya, sekali gus memutuskan terus hubungan kasih sayang pernah terjalin.

Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia, Zainul Rijal Abu Bakar (gambar), berkata apabila suami isteri bercerai dan hak hadanah sudah diputuskan Mahkamah Syariah atau persetujuan bersama, ibu atau bapa berkenaan tetap mempunyai hak masing-masing untuk melawat anak mereka.

Beliau berkata, lazimnya apabila perceraian berlaku dan ada tuntutan hak hadanah, perintah mahkamah mengenai hak itu biasanya berkembar dengan hak lawatan kepada bapa atau ibu, di samping pemberian nafkah yang diwajibkan kepada anak berkenaan.

“Walaupun hak penjagaan anak sudah diputuskan, bekas suami atau isteri tetap berhak menjenguk anaknya. Bekas suami atau isteri mesti membenarkan bekas pasangan melawat anak dalam tempoh hari dan waktu sudah dipersetujui bersama atau yang ditentukan mahkamah.

“Ini bermakna, apabila tiba hari dan waktu ditetapkan bekas suami atau isteri perlu memenuhi syarat membenarkan anak berjumpa dengan bapa atau ibunya. Apapun, hak berjumpa anak bukanlah tanggungjawab, tetapi hak keistimewaan yang diberikan kepada bekas suami atau isteri yang bercerai dan mempunyai anak hasil perkahwinan sebelum itu,” katanya.

Zainur berkata, jika bekas suami atau isteri tidak menggunakan hak itu tidak boleh hendak berbuat apa-apa.

Katanya, bagaimanapun, jika bekas suami atau isteri menghalang anak bertemu ibu atau ayahnya, ia boleh dianggap menghina keputusan Mahkamah Syariah.

Contohnya, jika sepatutnya ibu atau ayah berkenaan ditetapkan berjumpa pada jam 5 petang setiap hari hujung minggu, bekas suami atau isteri yang diberi hak penjagaan mestilah membenarkan perjumpaan itu. Bekas suami atau isteri tidak boleh sengaja memberi pelbagai alasan sehingga anak berkenaan tidak dapat berjumpa dengan ibu atau bapanya.

“Keengganan ibu atau bapa membenarkan perjumpaan itu boleh dianggap menghina keputusan mahkamah dan boleh dihukum penjara yang mana tempohnya adalah mengikut budi bicara Hakim,” katanya.

Beliau berkata, bagi bekas suami atau isteri yang dihalang berjumpa anak pula boleh membuat laporan polis dan membuat permohonan mahkamah supaya dibenarkan melawat. Tujuannya ialah hendak membuktikan kepada mahkamah bahawa perkara itu berlaku.

Zainur berkata, perebutan hak hadanah anak antara bekas suami dan isteri di mahkamah bukanlah jalan penyelesaian terhadap masalah yang timbul.

Katanya, dalam sesuatu kes hadanah, perkara paling utama diberi pertimbangan oleh Undang-undang Keluarga Islam adalah kebajikan anak.

Beliau berkata, secara umum jika kebajikan anak terabai, Mahkamah Syariah yang memutuskannya akan menyerahkan hadanah anak itu kepada orang yang pada pandangan mahkamah dapat menjaga kebajikan anak itu. Begitupun, dalam undang-undang tiada tafsiran khusus berhubung hadanah berkenaan.

“Tuntutan hadanah membabitkan kanak-kanak yang belum mencapai umur tujuh tahun bagi lelaki dan sembilan tahun bagi perempuan kerana pada usia itu mereka tidak mampu membuat pilihan mana satu yang baik dan buruk.

“Kes hak hadanah lebih mudah diputuskan jika ada persetujuan bersama antara kedua belah pihak pasangan yang hendak bercerai itu.

“Jika ada persetujuan dan tolak ansur kedua belah pihak kes tuntutan hak hadanah boleh diselesaikan dalam tempoh lebih kurang dua bulan.

“Bagaimanapun, jika tiada persetujuan atau penyelesaian bersama dicapai, kes mungkin mengambil masa sehingga dua tahun dan mahkamah akan menentukan siapa yang berhak mendapat hadanah anak,” katanya.

Bagaimanapun, Zainur menegaskan meskipun dalam kes tuntutan hak hadanah di Mahkamah Syariah ada ibu atau bapa yang menang dan kalah, hakikinya tetap kalah sepenuhnya adalah anak kerana kehilangan satu daripada kasih sayang orang tuanya.

Beliau turut menjelaskan, demi keadilan seseorang itu walaupun mendapat hak hadanah kanak-kanak itu, orang yang tidak mendapat hak hadanah sewajarnya tidaklah dihalang daripada menziarahi kanak-kanak berkenaan. Islam melarang perbuatan memutuskan tali silaturahim sesama Muslim, apatah lagi orang yang mempunyai hubungan kerabat atau darah daging.

Zainur berkata, mengikut Undang-undang Keluarga Islam tuntutan hak hadanah bukan saja boleh dibuat selepas perceraian, tetapi ketika pasangan masih lagi dalam ikatan perkahwinan. Lazimnya, permohonan tuntutan hak hadanah dalam perkahwinan dibuat ketika pasangan dalam proses perceraian.

Bagaimanapun, katanya kebanyakan pasangan yang tidak melantik peguam hanya membuat permohonan hadanah selepas berlaku perceraian.

Mengulas persetujuan isteri yang membenarkan hak hadanah kepada suami kerana semata-mata untuk mendapatkan perceraian dan kemudian ingin menuntut semula penjagaan anak, beliau berkata, individu menuntut perlulah membuat permohonan perintah Mahkamah Syariah.

Katanya, bekas isteri terbabit bukan saja perlu menyatakan sebab untuk berbuat demikian, tetapi perlu mengemukakan beban bukti kepada hakim. Misalnya, ibu itu perlu buktikan perubahan mantan anak berkenaan seperti selalu sakit sepanjang di bawah jagaan bapa dan sebagainya.

“Cara memutuskan perceraian dan hak hadanah seumpama itu tidak betul dan tidak mengikut konsep Islam yang sebenar. Walaupun Islam tidak sukakan perceraian, tetapi menghalalkannya. Perceraian mungkin jalan terbaik jika kedua belah pihak tidak boleh bersatu lagi tetapi janganlah jadikan anak sebagai barang komoditi untuk tujuan itu,” katanya.

INFO:

* Proses tuntutan hak hadanah perlu dibuat di Mahkamah Tinggi Syariah. Prosedur tertentu perlu dipatuhi ketika membuat tuntutan dan perbicaraan.

* Hak hadanah bukan secara automatik diberikan kepada ibu kanak-kanak itu, tetapi berdasarkan kepada fakta yang dibentangkan oleh pihak di hadapan hakim.

* Hakim perlu menilai keterangan yang dikemukakan dan membuat perintah berdasarkan undang-undang dan hukum syarak.

* Walaupun dinyatakan dalam seksyen 82 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2003 bahawa ibu paling berhak daripada segala orang bagi menjaga anak kecilnya dalam masa ibu itu masih dalam perkahwinan dan juga selepas perkahwinannya dibubarkan, ibu itu masih perlu memenuhi syarat yang dinyatakan.

* Hak hadanah anak tamat sebaik kanak-kanak itu mencapai umur tujuh tahun bagi lelaki dan sembilan tahun bagi perempuan. Begitupun, mahkamah boleh membenarkan pihak ibu menjaga kanak-kanak itu sehingga si kecil mencapai umur sembilan tahun bagi lelaki dan 11 tahun bagi perempuan.

FAKTA:

Hadanah dari segi hukum syarak bererti tanggungjawab menjaga seseorang yang tidak mampu menguruskan dirinya sendiri. Mengikut hukum syarak ada syarat umum bagi pihak yang diberi penjagaan anak adalah:

* Cukup umur.

* Sempurna akal.

* Berkeupayaan mendidik anak.

* Berkelakuan baik dari segi Islam.

* Seorang Islam.

Syarat khas pula bagi pihak yang diberi penjagaan anak adalah:

* Dia masih belum berkahwin dengan lelaki lain yang tidak ada hubungan waris dengan anak.

* Dia daripada kerabat terdekat kepada anak.

* Dia boleh menyusukan anak.

Pertikaian suami isteri beri kesan negatif

APABILA perceraian berlaku antara suami isteri, peranan mereka sebagai ibu bapa kepada anak sepatutnya diteruskan dan tidak berubah sama sekali.Ini penting bagi mengelakkan si kecil keliru apabila kehidupan yang satu ketika dulu dilimpahi kasih sayang daripada ibu dan bapanya, kini berubah.

Pakar Perunding Psikiatri Kanak-kanak dan Remaja, Dr Zasmani Shafiee, berkata peranan dan tanggungjawab kompleks yang dimainkan ibu bapa terhadap anak adalah penting bagi membentuk sahsiah diri dan perkembangan mental serta emosinya.

“Tetapi apa yang berlaku hari ini, kebanyakan suami isteri yang bercerai turut membawa anak dalam kancah konflik mereka sehingga timbul masalah lain dan memberikan kesan negatif kepada anak. Hal ini termasuk dalam isu penjagaan anak selepas bercerai.

“Dalam memutuskan hak penjagaan, suami isteri berkenaan sepatutnya membuatkan keputusan berdasarkan kepentingan anak dan bukannya untuk diri mereka,” katanya.

Dr Zasmani berkata, walaupun ibu atau bapa tidak menjaga anak selepas bercerai, hubungan antara anak dan kedua orang tuanya mesti terus terjalin sama ada melalui perjumpaan mahupun telefon. Malah, sekalipun ibu atau bapa itu mencurigai keselamatan anak, hubungan berkenaan tidak boleh diputuskan.

Bagaimanapun, untuk mengatasi perasaan bimbang dan memastikan keselamatan anak, jalinan hubungan antara anak dan ibu atau bapa itu perlulah ada pengawasan. Kecualilah anak itu sendiri yang tidak mahu dan ibu atau bapa tidak boleh memaksanya selagi kanak-kanak itu belum bersedia berbuat demikian.

Katanya, pasangan sudah bercerai juga tidak boleh meracuni fikiran anak seperti memburuk-burukkan perangai ibu atau ayahnya dan menakut-nakutkan anak. Hal ini bukan saja membangkitkan kebencian pada diri anak, tetapi turut menimbulkan konflik dalam diri.

“Tidak bermakna jika lelaki itu tidak boleh menjadi suami yang baik kepada wanita dikahwininya, dia juga tidak boleh menjadi bapa yang baik kepada anaknya dan begitulah sebaliknya. Oleh itu, jangan cuba menghalang hubungan dan meracuni fikiran anak. Ibu atau bapa itu harus sedar pada suatu peringkat, anak itu sendiri akan tahu menilai baik dan buruknya,” katanya.

Mengenai kesan negatif perceraian terhadap anak mengikut peringkat usia, Dr Zasmani berkata, secara umum bagaimana perceraian itu berlaku lebih memberikan impak sama ada pada anak kecil mahupun remaja.

Perceraian yang penuh dengan konflik, kekecohan, pertengkaran dan kata-kata maki yang menyakit hati pasangan sehingga didengari anak, boleh memberikan kesan emosi teruk pada anak. Justeru, adalah lebih baik ibu dan bapa menjelaskan dengan baik kepada anak mengapa mereka harus berpisah dan tidak boleh lagi duduk serumah.

Dr Zasmani berkata, didikan dan penjagaan yang baik untuk anak selepas bercerai ialah mewujudkan persekitaran stabil serta konsisten. Ini bermakna, lebih baik sama ada ibu atau bapa saja yang diberikan hak penjagaan, manakala satu pihak lagi tidak memutuskan hubungan anak dengan bapa atau ibunya.

“Jika seminggu duduk rumah ibu dan minggu berikutnya beralih ke rumah bapa, tentu anak keliru dan sukar membuat penyesuaian diri. Didikan diterima tentu tidak sama. Berbanding, jika anak tinggal bersama ibu misalnya, anak itu sudah semesti menjadi tanggungjawab ibu sepenuhnya.

“Jika anak ke mana-mana, dia mesti minta izin daripada emak. Malah, jika bapa hendak anak mengikutnya atau melakukan sesuatu, perlulah ibu yang memberi kata putus kerana ibu bertanggungjawab menjaganya,” katanya.

INFO:

* Kajian psikologi menunjukkan, perceraian boleh menimbulkan tekanan dan trauma kepada kanak-kanak untuk memulakan hubungan baru.

* Kajian yang pernah dibuat mendapati, perceraian adalah penyebab tekanan kedua paling tinggi, selepas kematian pasangan hidup.

* Umumnya, suami dan isteri yang bercerai akan lebih bersedia menghadapi perceraian itu jika dibandingkan dengan anak kerana sebelum bercerai, biasanya pasangan terbabit akan berfikir semasak-masaknya dan mempertimbangkan baik buruk jika perceraian itu berlaku.

* Mahu tidak mahu, anak lazimnya mesti menerima keputusan yang sudah dibuat oleh orang tua. Jarang sekali ibu atau bapa ingin mengambil atau menerima pandangan anak, apatah lagi jika mereka masih kecil.

* Perceraian meninggalkan kesan negatif. Anak khususnya, akan menghadapi kejutan kesan perpisahan yang tidak mereka relakan.

* Kesan psikologi amat mendalam terhadap anak yang membesar, sehingga mungkin boleh menjejaskan pelajaran mereka di sekolah.

* Kanak-kanak ini juga sedikit sebanyak terdedah kepada kesan perpisahan antara ibu dengan bapa apabila dewasa nanti, jika perkara ini tidak ditangani dengan baik.