Monday, January 15, 2007

Mendidik Anak - Adab Pertuturan Bahagian I

Anak perlu dibantu agar ia fasih bertutur dalam 2 atau 3 bahasa pad usia 4,5, 6 tahun. Tidak kurang juga pentingnya adalah ...
"Berilah anakmu bahasa. Itulah antara tanggungjawab kita terhadap anak-anak. Matlamatnya ialah utk memberi anak kebolehan bertutur dlm 2 atau 3 bahasa."
Betapa mudah anak-anak kecil menguasai 2 atau 3 bahasa sekiranya ibu, ayah, datuk atau nenek menggunakan bahasa-bahasa itu melalui program yg dinamakan Program OPOL (One-Parent One Language atau ayah satu bahasa, ibu satu bahasa yg lain).
Selain dari kemampuan bertutur, adab bertutur juga amat penting. Ada 6 faktor aspek adab yg penting iaitu :

1) Adab membiasakan anak bersuara rendah.
2) Adab bercakap dgn mata bertemu mata (M-T-M) ada eye contact.
3) Adab bercakap secara positif, optimis, merangsangkan.
4) Adab melafazkan kesyukuran, pujian dan kekaguman tentang kebesaran Allah SWT.
5) Adab bersilaturahim.
6) Adab memberi keterangan ilmu dengan dalil-dalilnya dgn tepat, jelas dan tidak mengelirukan.
Ibu bapa perlu menyedari adab-adab ini tiap kali bertutur dgn anak-anak kerana merekalah sumber utama bagi anak-anak mendapat bahasa.

Suara yang rendah
Anak yg biasa mendengar ibu bapanya bertutur dgn suara yg rendah dan lembut akan lebih berkemungkinan memperoleh watak yg lembut dan mulia. Ia tidak mudah berkasar dgn rakan-rakan dan org-org lain.
Adab bercakap nada lembut amat penting kerana lembut atau nyaringnya suara ibu dan ayah menentukan mutu suasana hidup anak. Kami mengambil petunjuk dari al-Quran yg mengingatkan bahawa bercakap dgn suara yg tinggi adalah seperti "seekor keldai".

Mata-Temu-Mata
Mata mengelurakan isyarat yg mempunyai pengaruh yg sgt kuat. melalui mata kita boleh membuat anak merasa senang atau cemas. Melalui mata boleh mewujudkan hubungan mesra atau menakutkan anak.
Kerana itu, ibu bapa perlu menggunakan pancaindera ini dgn sedar dan membiasakan anak melihat ke arah muka kita setiap kali kita bertutur dgnnya. Adab ini dinamakan amalan Mata-Temu-Mata. Hubungan M-T-M ini memberi anak kecil keyakinan bahawa ibu atau ayahnya memberi tumpuan kepadanya dan menyayanginya. Ibu dan ayah yg mengamalkan M-T-M ini, akan cepat memahami betapa pentingnya hubungan konsentrasi sebagai asas pendidikan dan pembangunan anak-anak mereka.
Dengan cara M-T-M, ibu bapa akan membiasakan anak-anaknya mudah memberikan tumpuan sepenuhnya kepada sesuatu perkara setiap kali mereka bercakap, belajar atau berfikir.

Adab positif, optimis dan merangsangkan
Adab ini ada kaitan dgn pembinaan asas-asas kemanusiaan dan ketauhidan. Dgn menggunakan bahasa dan nada yg lembu ibu bapa akan membina suasana tenteram dan mulia.
Perkara ini boleh diperluasakan sekiranya ibu bapa sentiasa mencari peluang utk menyatakan aspek-aspek kemuliaan, keindahan dan kesempurnaan kpd anak-anaknya yg terdpt di persekitaran hidup anak itu. Ibu bapa boleh menyatakan aspek-aspek keagungan, kekaguman (elements of wonder) tentang benda-benda seperti hujan, air, kesihatan, bulan, bintang, matahari, ikan, burung dan sebagainya yg semuanya mengandungi serta memberi tanda-tanda kebesaran Tuhan.

Bunga, daun, pokok, hujan, ikan, buah-buahan semuanya mengandungi ciri-ciri kesempurnaan dan keindahan dan inilah yg perlu diperkenalkan kpda anak. Sama juga dengan sungai, laut awan, pokok-pokok, gunung-ganang semuanya mempunyai fungsi-fungsi tertentu dan berkaitan.
Terangkan kpd anak fungsi-fungsi dan perkaitan itu supaya ia menyedari tentang kebesaran Allah SWT. Dgn cara ini kita boleh menyemaikan asas-asas ketauhidan anak selain dari memperkayakan daya kreativiti anak. Anak yg cepat merasa kagum terhadap sesuatu yg mujud sebagai perkara biasa akan mudah menghasilkan sesuatu yg mengagumkan dari bahan-bahan yg biasa itu. Hal ini membuat anak itu org yg kreatif.

bersambung..ikuti Adab Pertuturan Bahagaian II

No comments: