Monday, April 16, 2007

Makanan yang menyah toksin dalam badan

1. Sayuran berdaun hijau, walau apa cara jua ia dimakan, sebagai ulaman, dimasak atau dibuat jus, khasiatnya sebagai makanan yg paling hebat utk menyingkirkan toksin tidak dpt dipertikaikan lagi.

2. Lemon, kaya dengan vitamin C dan membantu menukarkan toksin dalam badan anda kepada air. Jadi jangan pandang remeh air lemonade!

3. Selada air - bubuh segenggam dalam salad, sup, sandwich. Tumbuhan air ini bersifat diuretik yg baik untuk sistem penghadaman. Ia juga kaya dengan garam mineral.

4. Bawang putih, campurkan dalam semua masakan sama ada dalam salad, sos, sandwich. Ia membantu mengaktifkan enzim dalam hati kita yg menapis segala benda bersifat toksik.

5. Teh hijau, ia kaya dgn antioksidan.

6. Brokoli, ia mengandungi enzim yg menghalang kanser 20 hingga 50 kali berbanding sayuran lain.

7. Bijan, melindungi sel-sel hati daripada kesan merosakkan berpunca dari pengambilan alkohol dan bahan kimia yang lain.

8. Kubis, terdapat dua jenis enzim yg boleh menyingkirkan toksin dalam badan dan kubis boleh mengaktifkan kedua jenis enzim.

9. Psyllium tumbuhan yg kaya dengan serat, seperti oat tapi lebih mempunyai pelbagai khasiat. Ia menyerap dan menyingkirkan toksin. Campurkan serbuk psyllium dalam jus untuk membersihkan usus anda.

10. Buah-buahan kaya dengan semua nutrien yg disebutkan di atas. Lagipun, tiada apa yg menandingi keenakan buah yg dimakan segar.

Info Saji.

No comments: